اطلاعاتی در رابطه با واردات کامیون های استوک اروپایی.

با عرض سلام و شب بخیر خدمت دوستان عزیز معذرت بابت چندروزی که نبودم کمی مشغله کاری زیادی داشتم و نتونستم سایت رو بروز رسانی کنم . خیلی از دوستان در پست های وارداتی که در سایت گذاشته بودیم سوالات متعدد راجع به واردات کامیون های اروپایی و نحوه ورودشون به ایران پرسیده بودند که بنده در اینجا سعی میکنم به نکاتی در این باره بپردازم . واردات ماشین های سنگین اروپایی نزدیک به یکسال و یکماهه که به کشور اغاز شده است از همان روزهای اول که تعداد ماشین های بازرگان و غرب تهران به ترتیب به 50 الی 60 دستگاه میرسید و تعداد روی هم رفته قبل از شیوع گسترده کرونا در اروپا و ایران به تعداد 110 الی 120 دستگاه میرسید که پس از پایین امدن پیک کرونا در اواخر عید و اوایل تابستان تعداد این ماشین ها بالاتر رفت و تا امروز این امار در کل گمرکات کشور به تعداد 3000 دستگاه رسیده است . پس از بخشنامه ای که از سمت مجلس و وزیر محترم راه و شهرسازی دکتر محمد اسلامی و دکترمحمد قالیباف و شخص شخیص ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی و عوامل ذی ربط به تصویب رسید مشخص شد که هرچهار کمپانی معتبر خودروسازی کشور شامل : سایپا دیزل ایران خودرو دیزل اریا دیزل و داتیس فرا اریا دیزل موفق به اخذ مجوز و دریافت گواهی استاندارد و خدمات پس از فروش توسط مجلس و مسئولان شدند در این سری از واردات هم هرشخص میتواند یکدستگاه ماشین با برند های ذکر شده وارد کشور کند چه کارکرده و چه صفر کیلومتر . درکنار این 4 نماینده مطرح کشور 96 شرکت حمل و نقل بین المللی و ترابری که در کشورهای اروپایی هم شعبات زیاد دارند موفق به دریافت مجوز از سمت مجلس و نهاد های مربوطه شدند . در این بین کامیون هایی که موفق به دریافت مجوز برای ورود به کشور شده بودند برندهای : داف رنو بنز ولو مان هستند . که در پایین به ان خواهیم پرداخت :

1_ رنو : کامیون های رنو از اواسط دهه هشتاد و اوایل دهه نود حضور گسترده ای در بازار ایران و حمل و نقل ایران داشتند و در سال های 93 تا 96 بیشترین واردات کشور رو در کنار برند داف به خود اختصاص دادند . در این سری از واردات کامیون های رنو توسط اریا دیزل در دو تیپ هایگ اسلیپ روف و بیگ اسلیپ روف ( سقف کوتاه و سقف بلند ) مجوز ورود با استاندارد الایندگی یورو 6 و حجم موتور 480 اسب رو به کشور گرفتند که امکان گرفتن تاییدیه و مجوز موتور 460 اسب و 520 اسب بخار که هنوز تایید نشده اند توسط اریا دیزل وجود دارد. قیمت متعادل رنو در اروپا که جز ارزان ترین برند های اروپایی در بازار اروپا و و ایران میباشد از قیمت 47 هزار یور اغاز شده و تا سقف 54 هزار یورو خاتمه میابدو

2_ داف : کامیون های داف از سال 92 بطور رسمی مجوز نمایندگی دریافت نمودند و به طور رسمی اولین محموله های این ماشین از سال 93 پس از 4 دهه بعد از انقلاب موفق به ورود بازار ایران شدند . در ابتدا شرکت فاروب زمان نماینده رسمی شرکت داف در ایران بود و سپس دونماینده قوی با پشتوانه بالا بنام های شرکت داتیس فرا اریا دیزل و ارگ پارس نماینده قوی این برند در ایران هستند و تا به امروز مشکل خدمات و قطعات توسط این دونماینده در ایران رفع شده و داف با قدرت بیشتری جای پایش در بازار ایران محکم تر از قبل شده است . سهم ورود داف از سال 93 تا به امروز در بازار ایران به تعداد 1200 دستگاه رسیده است و این امار با سری جدید از واردات این محصول اروپایی بالاتر هم خواهد رفت. داف اولین برندی هست که با چهار حجم موتور 460 ،480، 510،و 530 اسب مجوز ورود گرفته و قیمت متعادل ان در بازار از 58 هزار یور اغاز شده و تا 72 هزار یورو خاتمه میابد .نماینده های رسمی این برند در ایران هم ارگ پارس و داتیس فرا اریا دیزل هستند.

3_مرسدس بنز: یکی از پرطرفدارترین و پرحاشیه ترین برند های اینروزهای بازار ایران مرسدس بنز بوده است . کامیونی که این سری از واردات سهم بیشتری رو نسبت به خود اختصاص داده و نسل پنجم ان هم با تعداد انگشت شماری وارد کشور شده است . سوالاتی که خیلی از دوستان در رابطه با مرسدس بنز میپرسند ایا این برند طلسم ورود و مجوز به ایران را خواهد گرفت ؟ جواب سوال دوستان بله هست چون شرکت ونماینده رسمی بنز و دایملر المان در ایران شرکت گواه بوده و خواهد بود و تا الان هم مذاکراتی از طریق این شرکت با وارد کنندگان این محصول درجریان هست که تا به این حال این مذاکرات مثبت بوده و سه حجم موتور 1845 و 1848 و 1851 توسط شرکت گواه تاییدیه گرفته است که به امید خدا بزودی این برند هم در کنار سایر برندها مجوز ورود به کشور را کسب خواهد کرد و طبق یکسری از شنیده ها امکان مجوز گرفتن حجم موتورهای 530 اسب و 610 اسب هم خواهد بود . قیمت کشنده های اکتروس از 77 هزار یورو اغاز شده و تا 110 الی 120 هزار یورو که مدل نسل جدید ان میباشد خاتمه میابد.

4_ولو : پای ثابت واردات های کشور همیشه برند ولو بوده و خواهد بود . ولو هم همانند بنز در هرسری از واردات چالش های زیادی را تجربه کرده است و هرسری یکی از پرچالش ترین برند های واردات بازار بوده است . حتی این سری که شایعاتی در رابطه با برگشت تمامی کامیون های وارد شده این برند به کشورهای مبدا شنیده میشود که ما در اینجا این شایعات را بشدت تکذیب و رد میکنیم . نماینده رسمی و قوی شرکت ولو در ایران سایپا دیزل هست که تا بحال از سمت شرکت سایپا دیزل هیچ اطلاعیه ای مبنی بر واگذاری خدمات پس از فروش به هیچ شرکت شخصی وارد کننده ای داده نشده و هرگونه خبر از سمت هرشرکتی مبنی بر مجور گرفتن از سمت شرکت سایپا دیزل کذب محض بوده و بشدت تکذیب میشود. تنها حجم موتور از ولو که امکان ورود به کشور را داشته 500 بوده و حجم موتورهای 460 و 480 اسب هم در انتظار حکم تایید و بررسی سایپا دیزل هستند . قیمت ولو از 60 هزار یور اغاز میشود و تا 90 هزار یورو مدل صفر کیلومتر فول ان خاتمه میابد .

5_مان: پای شیر المانی قدیمی و برند خوشنام کامیون سازی المانی از سال 95 با ورود سری جدید محصولات تی جی ایکس به ایران در نمایشگاه حمل و نقل خودرویی اغاز شد که طرفداران این برند پس از یک دهه غیاب شیر المانی از بازار ایران منتظر ظهور این برند به بازار بودند که بنا به دلایل نامعلوم این برند مجوز ورود به ایران را نگرفتند و حالا پس از 4 سال شرکت شیران دیزل با همکاری یاوران خودرو شرق و فتح خودرو دیزل عظم خود را برای این برند جذب کرده اند و احتمال میرود که این برند به احتمال خیلی بالا مجوز ورود به ایران را در سال 2021 کسب کند و بزودی درکنار سایر برند های فوق شاهد حضور گسترده این محصول به کشور باشیم . از قیمت ان فعلا اطلاعی نداریم و درصورت اخبار ازکمپانی مان حتما قیمت ان را به دوستان خواهیم گفت.

از چه شرکتی و از کجا خرید کنیم ؟

جواب این سوال بسیار ساده است هرشرکت وارد کننده از وزارت صنعت و معدن دارای یک گواهی از وزارت صنعت و معدن ، شماره پیگیری و شماره استعلام و کد استعلامی از وزارت راه و شهرسازی هست که با مراجعه به سازمان صنعت و معدن و سرچ شرکت های وارد کننده ماشین الات تجاری در گوگل میتوانید شرکت مورد نظر را پیدا کرده و از ان استعلام گرفته و پس از استعلام گرفتن از شخص مدیرعامل و کارگذاری شرکت میتوانید از شرکت های فوق وارد کننده کامیون ماشین مورد نظر را خرید کنید . دوستان توجه داشته باشید که در هنگام خرید قرارداد رسمی با شرکت به ثبت برسانید که عمده ی این قراردادها زیر نظر قوه قضاییه و وزارت صنعت و معدن میباشد . در رابطه با پلاک ماشینا بسیاری از وارد کننده ها وعده 60 روزه میدهند اما تا زمان پلاک شدن اولین ماشین دوستان صبر کنید و پس از پلاک شدن اولین ماشین برای پلاک شدن ماشین خود اقدام نمایید. در رابطه با قیمت تمام شده ماشین ها از نحوه خرید تا حمل و نقل و عوارض و رسیدن به گمرک بازرگان یا تهران حدود 8 هزار یورو تمام میشود . به فرض مثال ماشینی که از المان خریداری میشود عوارض خروجی 1500 یورو را به دولت المان پرداخت کرده و سپس از کشور خارج میشود هزینه حمل از المان تا بندر تریست ایتالیا حدودا 2000 یورو تمام میشود و از تریست ایتالیا تا پندیک ترکیه هزینه حمل با کشتی 2200 یورو تمام میشود و مابقی هزینه هم حمل با کامیون های ترکیه تا مرز بازرگان میباشد . البته هزینه حمل در هرکشوری تفاوت دارد و هزینه حمل هرشرکت در اروپا بستگی به مسیر و پرداخت عوارض در هرکشور اروپا دارد .

کامیون های اسکانیا اویکو هم احتمال ورود دارند ؟

بله هرکامیونی که در بازار ایران حضور گسترده در یک دهه اخیر داشته امکان واردات به بازار ایران را دارد اما برند هایی شامل اسکانیا و اویکو توسط هیچ گونه از افراد و یا شرکت های شخصی و تجار اجازه ورود ندارند و واردات ان این گونه از برند ها توسط نمایندگی مرکزی و نمایندگان استانی هر استان محیا و اقدام پذیر خواهد بود . ودر کنار این برندها ، برند های کاماز ، ماز ، تاترا سیسو و … هم اجازه ورود به ایران را دارند .

امیدوارم که لذت برده باشید این هم یک اطلاعات جامع و کلی از واردات کامیون های اروپایی که طی این چندماه با تحقیق برای شما عزیزان به قلم اوردم .

نویسنده : مانی توکل.

درباره manitavakol

Avatar photo
بنام خدا مانی توکل هستم از نویسندگان قدیمی سایت ایران ترانزیت . لیسانس عمران دارم ، عاشق ماشین هستم سواری و سنگین . از سال 91 با ایران ترانزیت اشنا شدم 8 ساله که با مدیر سایت دوست خوبم وحید کریملو رفیق و دوست هستم عاشق ماشین های اروپایی و امریکایی علی الخصوص آلمانی هستم و بشدت روی ماشین های آلمانی علاقه دارم . درحال پیگیری برای گرفتن پایه 2 و سپس پایه 1 هستم تا به امید خدا اگر قسمت شد پایه 1 بگیرم و بتونم در این حرفه کار کنم . مخلص همه ی رانندگان ایران زمین و بچه های ایران ترانزیت گل هم هستیم و همه تون رو دوست داریم انشالله زیر سایه پروردگار متعال زندگی اروم و خوبی درکنار خانواده هاتون داشته باشید . ارزوی سربلندی برای قهرمانان حمل و نقل ایران و مردم کشورم رو دارم.

۱۶ دیدگاه

  1. دست شما درد نکنه مانی جان مطلب خوب و مفیدی بود …..
    امیدواریم عوامل اجرایی این کار از سوی دولت و اداره گمرکات و استاندارد هرچه سریع تر مجوز پلاک شدن و خروج از گمرک رو صادر کنه و دست برداره از این سنگ اندازی ها….
    اونم به بهونه های الکی… یه روز میگن همه ماشینا باید زاپاس داشته باشه… یه روز میگن هما لوازم جانبی (جک،شلنگ باد،مثلث خطر و…..)باید داشته باشن…
    بهونه جدید هم اینه که اداره محترم استاندارد لاستیک های میشلن که همشون بین ۷۰ تا ۹۰ درصد هستن رو قبول نداره و باید ۱۰۰ درصد باشه که مالک به اجبار باید لاستیک نو ایرانی یا هزینه دوباره لاستیک نو به وارد کننده بده که ماشینش لاستیک نو بیاد که خدا میدونه عاقب اون لاستیک های میشلن و بریجستون و… چی میشه…
    خداروشکر برخی وارد کننده ها هم برای راننده هایی که سرمایه ندارن وام ۵۰۰ تا ۱میلیاردی جور کردن که بلکه اونایی هم که سرمایه ندارن یه سر و سامانی ببینن..
    جدیدا هم متاسفانه یه جو بدی بین تیم های وارد کننده افتاده که همدیگه رو تخریب میکنن و …
    مثلا یه وارد کننده ماشین با شاسی مگا (تمام زیر بالن با لاستیک ۶۰) میاره چون قیمت کمتری داره و تو ایران با یه برنامه تاخو و تنظیمات گیربکس میشه اون لاستیک اون ماشین رو مثل ماشین های عادی کرد… و اگه کسی بخاد میتونه باک رو هم بزرگ تر کنه…
    که برخی تیم های وارداتی اون وارد کننده رو کلاه بردار خطاب میکنن و میگن این ماشین فلانه و…..

    امیدواریم همه دست به دست هم یه صفایی به جاده و حمل و نقل کشور بدن ..بدون هیچ حاشیه ای…

    • Avatar photo

      ممنون امیر جان از نظرت برادر همه ی اینا بهانه هست برای پول همه رو پلاک میکنن کل ۳۰۰۰ دستگاه چون نون دهی خوبی واسه خودروسازها و دولت داره یک سفره خوبی پهن شده واس همه همش ترخیص میشه نگران نباشید

  2. ممنونم از جمع بندی خوبی که داشتید

    • Avatar photo

      خیلی مخلصیم حاج حسین

    • سلام دوستان کسی از کشنده های وارداتی سر در میاره که چه شرایطی داره وارد کردنش.برادر من تو لهستان زندگی می‌کنه و میخواد یه کشنده بنز یا رنو بخره و وارد ایران بکنه می‌خوام بدونم آیا امکانپذیره یانه ممنون

  3. بسیار جامع و مفید عالی تکمیل بود مانی عزیز متشکر از وقتی که گذاشتی و این اطلاعات کامل رو به سایت و کسانی که خواهان خرید ماشین هستند ارائه دادی . من به شخصه با بابام و برادرم و پسرعموم هامون طالب شدیم پنج تا اکتروس از اروپا بیاریم و مصمم شدیم و این کار را بزودی عملی خواهیم کرد. خداروشکر پولمون هم داره جور میشه برای اینکار ما که طالب این نسل ۵ اکتروس شدیم پسرعموم هام خط ترانزیت اتریش هستن و زیاد میرن و میان انشالله خدا قسمت کنه بریم واسه اوردن این اکتروس های نسل جدید ممنون بابت نگارش دقیق و جز به جز.

    • Avatar photo

      انشالله حاج بهروز انشالله بخری یکی از بچه های این سایت که قبلا میومد و نظر میداد دوتا ماشین اس برداشته که بعد راجع بش خواهم گفت. انشالله ۵ تا از نسل ۵ های ایران مال خودت و پسرعموت هات باشه

  4. مرسی از مانی عزیز بابت اطلاعات عالی و مفیدش مرسی از تحقیقات که چندین ماه انجام دادی و به نگارش در اوردی من به شخصه منتظر اسکانیا و اویکو نسل جدید هستم اما زیاد به ورود این دو برند خوشبین نیستم جز اینکه واردات کنن این دو کمپانی یعنی ماموت دیزل و زامیاد دیزل ، ولی ظاهرا میگن ارگان های نظامی تو بحث مان و بنز ورود کردن به عنوان پشتیبان خدمات پس از فروش که اگر این خبر صحت داشته باشه دیگه تقریبا میشه روی این دو برند حساب ویژه باز کرد البته شرکت بتن اسیا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های ساختمانی تونسته تعداد زیادی اکتروس نسل ۳ پمپ بتن و میکسر وارد بازرگان کنه که هنوز نمیدونم این خبر صحت داشته باشه یا خیر.

    • Avatar photo

      اره در رابطه با مان این رو منم شنیده بودم قبلنا بنز هم الان یک خبرهایی راجع بش هست ولی در رابطه با میکسر و پمپ بتن خبری ندارم

  5. خوبی ماشینایی مثل داف و بنز اینه که تنوع واردات دارن و دست راننده یا شخص برای واردات داف به ایران بازه

  6. Avatar photo

    ممنونم از نظرات دوستان عزیز

  7. با سلام برای خرید و حمل کشنده از اروپا در خدمت دوستان هستیم در صورت نیاز تماس بگیرید ۰۹۰۲۶۷۷۴۰۸۸واتساپ

  8. سلام و درود فراوان
    من متاسفانه کم شنوایی هستم که به رانندگی کشنده بسیار علاقه دارم اما به علت کم شنوایی م هنوز بهم گواهینامه پ ۱ تعلق نگرفته
    اگه شما اطلاع دارید و میتونید کمک کنید تا من به کشور های دیگری مانند المان یا کانادا مهاجرت کنم که بتونم گواهینامه بگیرم و رانندگی در ان کشور کنم
    اگه مزاحمتون نمیشم کمکم کنید
    پاسخم را به ایمیلم ارسال کنید تا متوجه جوابتان شوم.
    ممنون برادر

  9. با سلام، جناب اگر کامیونی در حرکت بطرف ایران داشتید یک اطلاع به بنده بدید، یک سری بار (ابذار دستی) میخواستم بیارم ایران (از مونیخ) حدودا ۷۰ کیلو میشه، حاظرم ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو هذینه بدم، اگر خودم هم همراه باشم چه بهتر.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*