بازار کامیون در ایران،فرصت هایی که می سوزند

دوستان عزیز درود مجدد

امروز می خوام درباره موضوعی صحبت کنم خیلی بدیهی و ساده

اول چندتا عکس از کامیون و کشنده داخل سایت دیوار ببینیم

خب اینا صرفا چندتا ماشین همینجوری پیدا کردم و گذاشتم براتون تا اگه کسی از بازار خبر نداره قیمتا دستش بیاد

خب حالا چند تا ماشین داخل سایت های خارجی ببینیم تا بفهمیم اونجا چه خبر (قیمت یورو 55 هزار تومان سرراست در نظر میگیریم و هزینه حمل هم حدود 5 هزار یورو)

کشنده مان 480 مدل 2018 یورو 6 به همراه ریتاردر 860 هزار کارکرد یک میلیارد و صد که هزینه حمل هم حساب کنیم یک میلیارد و چهارصد!

ماشین بعدی بازهم مان 500 مدل 2018 یورو 6 به همراه ریتاردر و 750هزارتا کار یک میلیارد و سیصد با هزینه حمل یک میلیارد و ششصد!!!

بنز آکتروس 1848 مدل 2019 و 640 هزار تا کارکرد یورو 6 دو میلیارد و صد به همراه هزینه حمل دو میلیارد و چهارصد!!!!

خب اینا رو گذاشتم تا به یک حساب کتابی برسیم

فرض کنیم در حالت خوش بینانه یه کامیون مدل پایین داخل ایران صدی 40 لیتر گازوییل میسوزونه(خوش بینانه باشه) و هر کامیون سالی دویست هزار کیلومتر راه بره

200،000÷100=2000

2000×40=80،000

هر ماشین هر سال هشتاد هزار لیتر گازوییل مصرف میکنه

حالا اگه فرض کنیم ماشین های روز اروپایی در بدترین حالت صدی 28 الی 30 لیتر گازوییل مصرف کنند و باز هم هرکدوم سالی دویست هزار کیلومتر راه برن

2000×28=56،000

80،000-56،000=24،000

یعنی هر کشنده اروپایی مدرن اگه جایگزین مدل های قدیمی چینی و… تو کشورمون بشه سالانه بیست و چهارهزار لیتر گازوییل صرفه جویی میشه

جدای آلایندگی های کمترش بذارید هزینه ای که دولت برای صرفه جویی گازوییل برای هر کامیون یا کشنده گیرش میاد حساب کنیم

قیمت گازوییل در کشور پاکستان هر لیتر 53،240 تومان

53،240×24،000=1،277،760،000 تومان برای صادرات گازوییل به این کشور به ازای مقداری که یک کامیون مدرن کمتر مصرف میکنه!!!

قیمت گازوییل در کشور افغانستان هر لیتر 51،315 تومان

24،000×51،315=1،231،560،000 تومان!!!!

خب ته کلام این بود که اگه خود دولت ماشینای قدیمی اوراق کنه و ماشین کم کارکرد مدل بالا مجانی بده با 4 الی 5 سال فروش گازوییل مازادش میتونه کل پول ماشینارو برگردونه

اگر ایرادی به نوشته بود خوشحال میشم نظر دوستان ببینم!

کامیاب و سرفراز باشید

درباره zagros-neshin

Avatar photo
نباشد همی نیک و بد پایدار.......همان به که نیکی بود یادگار

۱۱ دیدگاه

  1. Avatar photo

    دولت اصلا به سیبیلش هم نیست که چی میشه
    خودشم خوب میدونه ولی خب دولتی که با ملتش صادق نباشه همین میشه
    وقتی که من خودم حاضرم به جای ۲ میلیارد ۴ الی ۶ میلیارد بدم از جیب خودم و ماشین دست دوم رو بیارم دولت چرا خودش رو به زحمت بندازه!

    • Avatar photo

      آقای کریملو حتی اگه بگیم خب دولت منبع ارزی نداره که وارد کنه میتونه به جای اسقاط هر ماشین سنگین مدل پایین یه کوپن بده به مالکش که بدون گمرک و عوارض ماشین مدل بالا وارد کنه؟اینا یه بچه ۱۲ ساله هم میفهمه منتهی اونموقع دیگه کی میتونه چینی بنجل فرو کنه به ملت؟؟

      • Avatar photo

        خود دولت داره گمرکی میگیره از استاندارد میگیره از ستاد سوخت میگیره از مالیات میگیره،دکان باز کرده برای خودش،چه کاری داره بیاد یارانه بده به ملت

  2. اگر دولت راضی بشه به این امر
    کی کشنده های چینیان رو می‌خره
    اگر من نوعی بتونم اکتروس ۲۰۱۹ رو با ۲ میلیارد بخرم ببخشید احمقم دیما بخرم ۵.۵
    شاید از نظر شما از این طرف از گازوئیلش سود کنن
    ولی از مونتاژ کامیون های چینی چند برابر قیمت و بعدش واردات قطعه اونا خیلی بیشتر از این حرف ها میتونه در بیاره

  3. Avatar photo
    آرتین فتحعلی پور

    درود بر زاگرس عزیز

    از دولتی که هم خودش بی لیاقته هم مسوولاش چه انتظاری داری ؟

  4. خون باید گریست اینا حقیقته یک روز میگن ثبت سفارش ۲۰۱۸ باز شده یک روز هم میگن هنوز باز نشده اون بیچاره ای که ولو‌۶۳ داره چه گناهی داره که باید با اون ماشین عمر چهل ساله خودش تو این جاده ها تردد کنه و حسرت یک ماشین بروز بخوره

  5. این چیزایی که گفتی کلی مشکل درش هست
    هر چند نیت شما خیره

    اول اینکه امکان واردات کامیون های ۲۰۱۸ وجود نداره
    نکته دوم مدل های ۲۰۱۹ هم که ۵ سال کار محسوب میشه تا ۱۰ دی ماه میشه وارد کرد
    و نکته سوم اینکه کامیون های امروزی همه مصرفی هستند و الان بخوای ۲۰۱۹ هم وارد کنی قطعا کارکرد های بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار کیلومتر گیرت میاد
    ماشین تو این کیلومتر نیازمند سرویس های مختلفی هست که همین سرویس ها ۵۰۰ میلیون هزینه داره

    بله مصرف سوخت کمتره اما صرف نداره

    پس اگر بخواد کاری بشه بهتره نو و ترجیح کارکرد پایین وارد بشه نه ۸۰۰ تا کار

    • Avatar photo

      این موضوع مطرح شد فقط برای مصرف سوخت و آلایندگی دولت که خودش میتونه با یه تبصره و قانون حتی ماشین ۲۰۱۰ هم بذاره وارد شه (منظور واردات بدون گمرک برای نوسازی ناوگان فرسوده هست) این برای اولی و دومی
      برای نکته سوم شما هم بگم تمامی خودرو های روز مجهز به سیستم عیب یاب خودکارن و با کوچکترین تغییر در پارامترهای کامپیوترشون میشه عیبشون پیدا کرد و البته هرچقدر هم مصرفی شده باشن ولی بازم از ان ۱۰ با ده بار تعمیر موتور که حتی کولر باید بدی براش بذارن خیلی بهتر و سواری نرمتر و سروصدای کمتری داره و حتی اگه به قول شما ماشینی که داخل اروپا و با قوانین خاص سرویس و نگهداریشون نیاز به ۵۰۰ میلیون هزینه داشته باشه باز زیر ۲ میلیارد در میاد که با این پول یه فراز بهتون میدن(حتی البرز هم ۲.۴ به بالاس)

      • یک بحث دیگه مستهلک شدن کامیون های اروپاییه چون تو اروپا کامیون کالای مصرفی هست ازش واقعا کار کشیده میشه ولی یه کامیون اف اچ یا اگتروس که وارد بشه با ۲ میلیارد یا کمتر فوقش ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون نیاز داره برای اور حال و تا حداقل ۱۰ سال بدون درد سر کار کنه و بازم زیر ۳ میلیارد در میاد که پول یه البرز ۹۴ یا ۵ هست
        ولی بازم میگم آزاد کنن کی دیما بخره ۵.۵

      • دوست عزیز با کلیت حرف شما موافق هست

        چیزی که راجب سیستم کامپیوتر کامیون گفتی

        نشون میده شما کم تجربه هستی
        سرویس ها ربطی به کامپیوتر نداره برادر تو کامپیوتر نمیزنه موقع تعویض تسمه سفت کن و…. هست

  6. عالی و مفید بود

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*