دوستان عزیز درود مجدد
امروز می خوام درباره موضوعی صحبت کنم خیلی بدیهی و ساده
اول چندتا عکس از کامیون و کشنده داخل سایت دیوار ببینیم






خب اینا صرفا چندتا ماشین همینجوری پیدا کردم و گذاشتم براتون تا اگه کسی از بازار خبر نداره قیمتا دستش بیاد
خب حالا چند تا ماشین داخل سایت های خارجی ببینیم تا بفهمیم اونجا چه خبر (قیمت یورو 55 هزار تومان سرراست در نظر میگیریم و هزینه حمل هم حدود 5 هزار یورو)

کشنده مان 480 مدل 2018 یورو 6 به همراه ریتاردر 860 هزار کارکرد یک میلیارد و صد که هزینه حمل هم حساب کنیم یک میلیارد و چهارصد!

ماشین بعدی بازهم مان 500 مدل 2018 یورو 6 به همراه ریتاردر و 750هزارتا کار یک میلیارد و سیصد با هزینه حمل یک میلیارد و ششصد!!!

بنز آکتروس 1848 مدل 2019 و 640 هزار تا کارکرد یورو 6 دو میلیارد و صد به همراه هزینه حمل دو میلیارد و چهارصد!!!!
خب اینا رو گذاشتم تا به یک حساب کتابی برسیم
فرض کنیم در حالت خوش بینانه یه کامیون مدل پایین داخل ایران صدی 40 لیتر گازوییل میسوزونه(خوش بینانه باشه) و هر کامیون سالی دویست هزار کیلومتر راه بره
200،000÷100=2000
2000×40=80،000
هر ماشین هر سال هشتاد هزار لیتر گازوییل مصرف میکنه
حالا اگه فرض کنیم ماشین های روز اروپایی در بدترین حالت صدی 28 الی 30 لیتر گازوییل مصرف کنند و باز هم هرکدوم سالی دویست هزار کیلومتر راه برن
2000×28=56،000
80،000-56،000=24،000
یعنی هر کشنده اروپایی مدرن اگه جایگزین مدل های قدیمی چینی و… تو کشورمون بشه سالانه بیست و چهارهزار لیتر گازوییل صرفه جویی میشه
جدای آلایندگی های کمترش بذارید هزینه ای که دولت برای صرفه جویی گازوییل برای هر کامیون یا کشنده گیرش میاد حساب کنیم
قیمت گازوییل در کشور پاکستان هر لیتر 53،240 تومان
53،240×24،000=1،277،760،000 تومان برای صادرات گازوییل به این کشور به ازای مقداری که یک کامیون مدرن کمتر مصرف میکنه!!!
قیمت گازوییل در کشور افغانستان هر لیتر 51،315 تومان
24،000×51،315=1،231،560،000 تومان!!!!
خب ته کلام این بود که اگه خود دولت ماشینای قدیمی اوراق کنه و ماشین کم کارکرد مدل بالا مجانی بده با 4 الی 5 سال فروش گازوییل مازادش میتونه کل پول ماشینارو برگردونه
اگر ایرادی به نوشته بود خوشحال میشم نظر دوستان ببینم!
کامیاب و سرفراز باشید
دولت اصلا به سیبیلش هم نیست که چی میشه
خودشم خوب میدونه ولی خب دولتی که با ملتش صادق نباشه همین میشه
وقتی که من خودم حاضرم به جای ۲ میلیارد ۴ الی ۶ میلیارد بدم از جیب خودم و ماشین دست دوم رو بیارم دولت چرا خودش رو به زحمت بندازه!
آقای کریملو حتی اگه بگیم خب دولت منبع ارزی نداره که وارد کنه میتونه به جای اسقاط هر ماشین سنگین مدل پایین یه کوپن بده به مالکش که بدون گمرک و عوارض ماشین مدل بالا وارد کنه؟اینا یه بچه ۱۲ ساله هم میفهمه منتهی اونموقع دیگه کی میتونه چینی بنجل فرو کنه به ملت؟؟
خود دولت داره گمرکی میگیره از استاندارد میگیره از ستاد سوخت میگیره از مالیات میگیره،دکان باز کرده برای خودش،چه کاری داره بیاد یارانه بده به ملت
اگر دولت راضی بشه به این امر
کی کشنده های چینیان رو میخره
اگر من نوعی بتونم اکتروس ۲۰۱۹ رو با ۲ میلیارد بخرم ببخشید احمقم دیما بخرم ۵.۵
شاید از نظر شما از این طرف از گازوئیلش سود کنن
ولی از مونتاژ کامیون های چینی چند برابر قیمت و بعدش واردات قطعه اونا خیلی بیشتر از این حرف ها میتونه در بیاره
درود بر زاگرس عزیز
از دولتی که هم خودش بی لیاقته هم مسوولاش چه انتظاری داری ؟
خون باید گریست اینا حقیقته یک روز میگن ثبت سفارش ۲۰۱۸ باز شده یک روز هم میگن هنوز باز نشده اون بیچاره ای که ولو۶۳ داره چه گناهی داره که باید با اون ماشین عمر چهل ساله خودش تو این جاده ها تردد کنه و حسرت یک ماشین بروز بخوره
این چیزایی که گفتی کلی مشکل درش هست
هر چند نیت شما خیره
اول اینکه امکان واردات کامیون های ۲۰۱۸ وجود نداره
نکته دوم مدل های ۲۰۱۹ هم که ۵ سال کار محسوب میشه تا ۱۰ دی ماه میشه وارد کرد
و نکته سوم اینکه کامیون های امروزی همه مصرفی هستند و الان بخوای ۲۰۱۹ هم وارد کنی قطعا کارکرد های بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار کیلومتر گیرت میاد
ماشین تو این کیلومتر نیازمند سرویس های مختلفی هست که همین سرویس ها ۵۰۰ میلیون هزینه داره
بله مصرف سوخت کمتره اما صرف نداره
پس اگر بخواد کاری بشه بهتره نو و ترجیح کارکرد پایین وارد بشه نه ۸۰۰ تا کار
این موضوع مطرح شد فقط برای مصرف سوخت و آلایندگی دولت که خودش میتونه با یه تبصره و قانون حتی ماشین ۲۰۱۰ هم بذاره وارد شه (منظور واردات بدون گمرک برای نوسازی ناوگان فرسوده هست) این برای اولی و دومی
برای نکته سوم شما هم بگم تمامی خودرو های روز مجهز به سیستم عیب یاب خودکارن و با کوچکترین تغییر در پارامترهای کامپیوترشون میشه عیبشون پیدا کرد و البته هرچقدر هم مصرفی شده باشن ولی بازم از ان ۱۰ با ده بار تعمیر موتور که حتی کولر باید بدی براش بذارن خیلی بهتر و سواری نرمتر و سروصدای کمتری داره و حتی اگه به قول شما ماشینی که داخل اروپا و با قوانین خاص سرویس و نگهداریشون نیاز به ۵۰۰ میلیون هزینه داشته باشه باز زیر ۲ میلیارد در میاد که با این پول یه فراز بهتون میدن(حتی البرز هم ۲.۴ به بالاس)